Rebound: Enter

Enter van Willem Asman is het eerste deel in de trilogie over de geheime organisatie REBOUND, waarvan alle delen binnen één jaar zullen verschijnen. Duik onder met de auteur, die genomineerd werd voor zowel de Diamanten Kogel als de Gouden Strop. Tyler getuigde jaren geleden tegen haar man en woont nu onder een nieuwe naam met dochter Charlie in Amsterdam. Conform de regels van het getuigenbeschermingsprogramma weet niemand over haar vorige leven, haar dochter evenmin. Als Charlie haar moeders kluis opent, ontdekt ze dat haar vader nog leeft en ze besluit hem te zoeken. Ze maakt een afspraak met iemand die informatie voor haar heeft, maar wanneer ze op de afgesproken plek aankomt wordt ze in een busje getrokken. Op datzelfde moment wordt in Miami een brute aanslag gepleegd. Zodra Tyler hoort van haar dochters ontvoering en de aanslag probeert ze haar contactpersoon bij het getuigenbeschermingsprogramma te bereiken. De reactie die ze krijgt laat haar achter met nog meer vragen: haar zaak is er niet bekend. Moet ze dan zelfs betwijfelen dat ze ooit in dat programma zat? En wie heeft haar dochter? De pers over Willem Asman: ‘Een onafgebroken duikeling van spannende elementen, onzekerheid, plotwendingen en grote verrassingen. Het heeft een rijke thematiek, round characters en de stijl is formidabel.’ – NRC Handelsblad ‘Wondermans eindspel beantwoordt jaloersmakend en tot in de perfectie aan de eisen die je aan het genre kunt stellen.’ – Tomas Ross

de Volkskrant, Rolf Bos, 9 oktober 2017:
‘Willem Asman was al nooit vies van internationale intriges, maar in Enter trekt de thrillerauteur helemaal alle registers open. Enter is het geslaagde eerste deel van wat een trilogie onder de noemer Rebound gaat worden. Asman vertelt het razend spannende verhaal met vaart. Continu wordt de lezer op het verkeerde been gezet, de plotwendingen zijn niet van de lucht. De auteur werd al eens voor de Gouden Strop genomineerd. Met dit razend spannende verhaal komt de Gouden Strop dichtbij.’

Juryrapport BookSpot Gouden Strop, juni 2018:
‘Een spiegelpaleis van intriges, leugens, halve en hele waarheden, waarin niets is wat het lijkt. Asman weeft een web van plotlijnen en schrijft in een tempo dat je af en toe naar adem doet happen, maar in een stijl en opzet die het bijna onmogelijk maken het boek aan de kant te leggen. Dit doet hij ook met een vleugje verfijnde humor. De hoofdstukken eindigen met verrassende cliffhangers, waardoor de spanning erin blijft. De plotwendingen zetten je steeds weer op het verkeerde been. Waar nodig neemt Asman gas terug om zaken uit te diepen. Trefzeker weet hij in enkele rake zinnen uitgebalanceerde karakters te schetsen en sferen op te roepen. Ronduit beklemmend is de eenzaamheid van de hoofdpersoon. Haar neurotische wantrouwen is diep invoelbaar en haar emotie grijpt je bij de keel. Willem Asman heeft met Enter – Rebound 1 een thriller van internationale allure geschreven die hongerig maakt naar meer.’

Marian Husken, auteur van Deals en dodenlijstjes – Wie durft er nog te getuigen? 15 november 2017:
‘Veilig in een getuigenbeschermingsprogramma? Is ‘verdwijnen’ via REBOUND eigenlijk niet slimmer?  Een spannende trilogie van Asman – een panklaar scenario voor een verslavende Netflix-serie. Ik kijk uit naar Exit.’

Arthur Japin, 6 juni 2018: 
‘Wat een ijzingwekkend spannend boek @willem_asman! #Enter.’

thrillerboek.nl, Jos van Cann, 21 juni 2018:
‘GROOTS! De meer dan terechte winnaar van de Gouden Strop 2018, Enter, zou je onnederlands kunnen noemen. Maar wel helemaal Asman zoals we hem kennen (van Koninginnedag, Wondermans eindspelBritannica en zijn verrassende debuut De Cassandra Paradox uit 2006). Dat is het eerste dat je te binnen schiet na het lezen van Enter. Asman pakt het weer groots aan: Enter is het eerste deel van een trilogie over REBOUND die in één jaar tijd is verschenen. Groots ook in de opzet van het verhaal. Dat web heeft Asman buitengewoon slim bedacht en uitermate geloofwaardig beschreven. In een tempo dat je af en toe naar adem laat happen, maar in een stijl en opzet die het bijna onmogelijk maken het boek aan de kant te leggen. De spanningsboog weet hij gemakkelijk op peil te houden, de cliffhangers zijn vaak verrassend en de plotwendingen zetten de lezer keer op keer op het verkeerde been. Enter is het zéér geslaagde eerste deel van een ambitieuze trilogie, en als Asman erin slaagt dit niveau te handhaven in de nog volgende delen, zou ook dat onnederlands te noemen zijn.’

Trouw, Harriët Salm, 14 oktober 2017:
‘Razend spannend, levendige personages, veel actie. Willem Asman deinst niet terug voor een complex verhaal dat zich uitstrekt over meer landen.’

Het Parool, Marjolijn de Cocq, 11 augustus 2018:
Asman weeft ‘een wereldwijd web van intriges waarin actie, spanning en sensatie de menselijke maat niet in de weg staan.’

Nederlands Dagblad, Gijs Korevaar, 23 maart 2018:
‘Een harde actiethriller, een uitstekend plot. Enter en Error zijn voortreffelijk geschreven, spannende boeken vol onverwachte wendingen en actie. Een veelheid aan personages en intriges maken dat de boeken blijven boeien tot de laatste bladzijde.’

Remco Houtepen, boekverkoper van het jaar, boekenman Wekker Wakker, Radio 5, 19 juli 2017:
‘Wat een verhaal mensen. Ontzettend spannend, vol verrassende plotwendingen. De karakters zijn levensecht en mede daardoor raak je als lezer direct betrokken bij de hoofdrolspeelster. Enter is het eerste deel van een trilogie. Dat is goed nieuws want dit boek is goed. Nee niet on-Nederlands goed, die uitdrukking bestaat niet meer, gewoon ontzettend, ontzettend goed!’

Elvin Post, 1 juni 2017:  ‘Asman bewijst met de Rebound-serie opnieuw dat hij tot de absolute top van de Nederlandstalige thrillerschrijvers behoort.’

Jos van Cann, 21 juni 2018: ‘Met Rebound heeft Asman de Nederlandse misdaadliteratuur en zijn lezers een enorme dienst bewezen.’

boekenbloggenderwijs.nl, Willem van Hartskamp, 17 juli 2017:
‘Enter heeft veel elementen in zich die het tot een goede thriller maken: een geheime organisatie, veel onzekerheid, waarheid en leugen die elkaar snel afwisselen, flink portie wantrouwen, veel spanning en boeiende personages en tot slot de nodige plotverrassingen. Vanuit wisselende perspectieven komt het verhaal tot je. Dat maakt het geloofwaardig. Enter eindigt met een geweldige cliffhanger die de lezer reikhalzend doet uitzien naar het tweede deel.’

Gooi- en Eemlander, Haarlems Dagblad, Leidsch Dagblad, Sonja de Jong, 12 juni 2017:
‘Asman maakt er een verhaal van dat je achter elkaar wilt uitlezen. Zijn grote kracht is zijn vermogen om levensechte karakters te schetsen. Telkens tovert Asman onverwachte plotwendingen uit zijn hoge hoed. Wie is wel te vertrouwen en wie niet?’

Vrij Nederland, Barbara van IJzeren, 8 juni 2017:
‘Enter is een thriller met internationale allure. Wij wachten met spanning op deel II en III.’

Broese boekverkopers‏, Utrecht, 22 augustus 2017: 
‘Heel fijne thriller van @willem_asman met internationaal tintje. Gelukkig komen deel 2 en 3 al snel.’

hebban.nl, Remko Meddeler, 29 augustus 2017:
Enter is een heerlijke thriller. Asmans vaardige brein stopte de reis vol spannende gebeurtenissen, bijzondere wendingen en prettige puzzelstukjes. De verheugende verschijning van Error is in november.’

hebban.nl, Anne Terwisscha, 5 september 2017:
‘Met zijn vorige titels liet Asman al zien dat hij tot de Nederlandse auteurs behoort die makkelijk de internationale concurrentie aankunnen en dat doet hij met Enter opnieuw. Asman hanteert een strakke schrijfstijl zonder overbodige uitweidingen. Enter is uitzonderlijk zorgvuldig geplot. Asman zorgt ervoor dat het tot in detail klopt. Niet alles wordt opgehelderd, maar de antwoorden op de losse eindjes zullen ongetwijfeld in deel twee en drie aan bod komen. Wat kan een jaar dan lang duren.’

Boekhandel Kramer & van Doorn, Zeist, 22 augustus 2017:
‘Wat een heerlijke thriller met internationale allure van @willem_asman !’

thrillzone.nl, Mads Bruynesteyn, 15 september 2017:
‘Met o.a. De Cassandra Paradox en Wondermans eindspel bewees Willem Asman over een uitermate groot talent voor het schrijven van diverse soorten thrillers te beschikken. Hoewel Enter bol staat van de actie, is het duidelijk een introducerend deel, een opmaat naar de vervolgdelen, waar de intriges echt kunnen losbarsten. Maar wel een hele fijne aanloop. Asman schrijft boeiend over identiteitsverandering en het beschermingsprogramma wat hierbij gepaard gaat. Asman neemt goed de tijd om de REBOUND organisatie uiteen te zetten en doet dit in een korte, krachtige stijl. De verteltrant, de gedegen plotopbouw en de spionagegeheimen doen op sommige momenten denken aan de boeken van Charles den Tex, die met o.a. De macht van meneer Miller en Cel (zeer terecht) de landsgrenzen over is gegaan. Ook Willem Asman zou dit kunnen bereiken, want de REBOUND-serie neigt naar een internationale hit. Enter is in ieder geval een veelbelovend begin, dat doet watertanden naar meer.’

bol.com Lees Magazine, Moon Kager, 5 juni 2018:
‘Indrukwekkend, de on–Nederlandse setting maakt dit boek. Spanning en intriges vieren hoogtij in Enter. Willem Asman heeft een vernieuwende schrijfstijl, hij schrijft het verhaal on-Nederlands. Je kunt je tijdens het lezen niet voorstellen dat dit een Nederlandse schrijver is. Door de beeldende beschrijving van de omgeving, de sfeer en de verhaallijn van het Rebound- systeem heeft het iets Amerikaans. Indrukwekkend sterk geschreven, alles lijkt te kloppen, de karakters zijn scherp en overtuigend neergezet. Langzaam maar zeker weet Asman je naar de plot toe te trekken, je zult niet iedereen zomaar vertrouwen, niet alle puzzelstukjes zullen in elkaar passen, hopelijk daarover meer in Error. Intriges, sterk neergezette karakters en de on-Nederlandse setting maken dit boek tot een pittige aanrader. Je zult niet teleurgesteld worden. Niet voor niets heeft Willem Asman een plek weten te bemachtigen op de Shortlist voor de Gouden strop. Zeer verdiend naar mijn mening.’

Boekhandel Jaspers Badhoevedorp, Sjoerd Agterhof, 17 maart 2018:
‘Een intelligente thriller die aan het denken zet over getuigenbeschermingsprogramma’s. Zijn alle liquidaties in de onderwereld echt? Of zijn er meer criminelen (popsterren, miljonairs etc.) een nieuw leven begonnen dan we denken? Enter is een aanrader voor liefhebbers van bijvoorbeeld de boeken van Charles den Tex.’

Algemeen Dagblad Magazine, Marjolijn de Cocq, 11 augustus 2018:
Asman weeft ‘een wereldwijd web van intriges waarin actie, spanning en sensatie de menselijke maat niet in de weg staan.’

de Volkskrant, Iñaki Oñorbe Genovesi, 7 juni 2018:
‘Enter is de beste Nederlandstalige thriller van het jaar. Na eerdere nominaties wint Willem Asman eindelijk de prijs voor de beste thriller.’