Exit - Rebound 3
Verhaal
Exit is de explosieve ontknoping van de veelgeprezen rebound-trilogie
rebound central ontvangt een verontrustende noodoproep uit Berlijn: Viktor Penn, voormalig meesteroplichter, jaagt zijn lotgenoten bij de Alzheimer-dagopvang de stuipen op het lijf met verhalen over zijn vorige leven.
Viktor wordt Tylers eerste kennismaking met een subject, de rebound-klant die zij wilde zien alvorens te besluiten of ze Gars erfenis accepteert.
Maar is Viktor werkelijk dement? Of is hij zijn finale meesterwerk aan het voorbereiden?
Terwijl de machtsstrijd rond de voorgenomen verkoop van rebound zijn dramatisch hoogtepunt bereikt, zint Oz op wraak.
Exit is het derde deel van de veelgeprezen REBOUND-trilogie
waarvan alle delen binnen een jaar zijn verschenen.
‘Achter elk geheim zit nog een geheim.
Daarachter zit een leugen.
En daarachter zit een waarheid die je niet wilt kennen’
Charles den Tex
Hoe het verder gaat
Goed nieuws en slecht nieuws
Het goede nieuws: nu Rebound 1 en 2 in de winkel liggen kan ik er niets meer aan wijzigen.
Het slechte nieuws: nu Rebound 1 en 2 in de winkel liggen kan ik er niets meer aan wijzigen.
Wat ik nooit eerder meemaakte (en waar ik me vooraf sowieso geen enkele voorstelling van had kunnen maken als iemand me had gewaarschuwd): lezers beginnen zich met het verloop van het verhaal te bemoeien terwijl ik het nog aan het schrijven ben.
Zo vertelde een enthousiaste lezeres me dat ze zeker weet dat die en die ‘natuurlijk helemaal niet dood is’. Ik onderging dit commentaar overigens supercool vond ik zelf, mijn gezicht strak in de plooi, niets prijsgevend, maar ik hield mijn adem in. Ik ging toch niet voorspelbaar worden?
Andersom gebeurde ook. Een collega vertelt me dat hij ergens halverwege deel 2 is afgehaakt wegens wat hij noemt ‘te weinig werkgeheugen’.
Het geheim van een trilogie
Als het geheim zo simpel is als beginnen, zoals King zegt, dan zal het geheim van de trilogie begin, midden en einde zijn? Close, but no cigar. Het is nog simpeler dan dat. Zo simpel zelfs, dat u zich zo dadelijk – wanneer ik u dat geheim onthul, u leest het hier voor het eerst – zult afvragen waar ik al die tijd zo moeilijk over deed. Maar in my defense: zoals Blaise Pascal in de zeventiende eeuw al wist zul je lange brieven schrijven voordat je de tijd vindt voor een korte. Dat we de grote ontdekkingsreizigers achteraf kunnen bespotten omdat ze niet wisten dat de aarde rond was, dat maakte hun tochten niet minder heroïsch – integendeel.
Daar komt-ie.
Tromroffel.
Het Geheim van de Trilogie…
Alles wat vooraf gaat is een voorzet die in het laatste deel wordt ingekopt. Aan het slot willen we geen raadsels meer of twijfels of losse eindjes. Deel 3 moet als één lange achtervolging worden op de trappen van de Eiffeltoren. We zijn buiten adem maar we rennen door, omhoog en omhoog op weg naar het einde, meer en meer willen we, we willen het niet, maar iedereen (achtervolger en achtervolgde) snapt dat het moet.
Ondertussen in de echte wereld
Terwijl ik bezig ben om in de oceaan van overzichten om mij heen te ontdekken dat de aarde eigenlijk gewoon rond is, is Rebound in de fysieke wereld nergens meer te bekennen. Waar blijven de lezers? En waar zijn de recensies, na Sonja de Jong en de D&T-gids in juni is het stil geworden, zelfs op internet, doorgaans toch een broeinest van liefhebbers.
Ik lees in deze periode met gemengde gevoelens overal dat we er de komende jaren niet op hoeven te rekenen dat Peter Buwalda zijn langverwachte-opvolger-van-Bonita-trilogie voltooit. Het is enerzijds genoegdoening, een hart onder de riem – zie je wel, een trilogie en dan ook nog binnen een jaar is een topprestatie. Anderzijds knaagt in mijn donkere onderbuik leedvermaak en een onaangename jaloezie.
Iedereen die ik erover spreek bij de uitgeverij is gefrustreerd, maar lang niet zo gefrustreerd als ik. Waar the f*ck is Plan B? De plek die ik nu nader voelt uiterst bekend. I’ve been here before. Het is de plek waar ik op steeds luider toon vertel dat ik meer verwacht van mijn uitgeverij dan ‘wij snappen het ook niet maar we doen ons best’. Over het rotsvaste vertrouwen in binge-lezen hoor ik al helemaal niets meer.
En ondertussen heb ik werk te doen. En dus eigenlijk geen keus dan mijn frustratie over de schijnbaar magere ontvangst terzijde te schuiven. Ik besluit dan ook om te gaan doen waar ik het beste in ben – ik mag wel zeggen de beste van de hele wereld – en dat is: Rebound tot een goed einde brengen. Ik denk aan het advies dat ze op Papendal aan Olympische atleten geven: steek geen energie in die finale of die gouden plak over vier jaar, maar doe vandaag je taak, zo goed als je kan. Om de eindstreep te halen moet ik faken dat ik er alle vertrouwen in heb. Dat faken is mijn redding – zonder was de trilogie (was ik) halverwege ten onder gegaan aan de frustratie. De taak vandaag is woord voor woord, regel voor regel, pagina voor pagina.
26 maart 2018
Dan ineens is het 26 maart 2018, de deadline waarop ik het manuscript van Exit – Rebound 3 inlever. Ik ben trots en beduusd tegelijk. Normaliter zou ik er nu nog eens een jaartje lekker voor gaan zitten om te schaven, schuren en slijpen.
In mijn logboek noteer ik: ‘I DID IT. Maar WTF ga ik in vredesnaam doen met mijn tijd de komende weken?’
Na al die tijd dat ik bijna obsessief leefde met Tyler en Charlie, Oz en Josie, Gar en al die anderen, zal ik moeten afkicken, en wennen aan een leven na Rebound.
En zo eindigt het avontuur dat begon met die afslag op de rotonde van Pieter Swinkels. Die rare weddenschap met mezelf om te zien hoe lang ik ‘vrouw rent door een bos’ zou volhouden. Een boek over tweede kansen, ook dat. En over een hoofdpersoon die denkt recht op het doel af te gaan, en dan ineens beseft dat er ongemerkt talloze rotondes en afslagen zijn genomen. Nu de trilogie is volbracht voelt het alsof ik jaren geleden een onderzeeboot bedacht, die halverwege de bouwwerkzaamheden een vliegdekschip moest worden, en om vijf voor twaalf toch maar een ruimteschip.
En toen…
In de week waarin Rebound 3 verschijnt, wint Rebound 1 de BookSpot Gouden Strop. Zodat de overwinningsspeech die ik sinds 2006 al in mijn binnenzak had (“het werd tijd”) alsnog van pas komt. Ik bedank Charles den Tex voor zijn onvoorstelbaar mooie quote, maar ook zoals dat hoort Ambo Anthos en De Bezige Bij waar ik mijn eerste stappen zette. En Rolf Bos, de recensent van de Volkskrant die met zijn ongehoorzaamheid en zijn fantastische recensie het einde van de stilte rond Rebound inluidde.
Mijn langste verhaal ooit, 300.000 woorden, mijn eerste vervolgserie ooit, mijn best verkochte ooit – toen de Strop viel was Enter nauwelijks door de eerste druk heen, maar nu ik dit schrijf zijn er meer dan tachtigduizend exemplaren Rebound legaal gekocht, gestreamd of geleend. Er komen luisterboeken, prachtig ingesproken door Sander de Heer (kippenvel als ik voor het eerst het accent hoor van Avni). Er komt in 2021 een Duitse vertaling, mijn eerste stap over de grens. Er gaat een deel 4 komen – althans dat wordt aangekondigd, uitgesteld en dan nog eens uitgesteld omdat de schrijver het nog niet goed genoeg vind en omdat ik kan wat Buwalda kan. Ik ga mails krijgen van boze lezers die opheldering eisen over al dat uitstel (‘Dan schrijf je toch gewoon eerst deel 5,’ grapt LB). Er gaan gesprekken komen over een serie en een film en over een Engelse vertaling, maar er wordt over zoveel gesproken.
Misschien ben ik wel het meest trots op de ontknoping van al die draden, die verrast, ondanks dat ik de lezers al vanaf de eerste pagina heb verteld dat ze niets en niemand kunnen vertrouwen. Maar bovendien geloven ze het, mijn lezers, die driehonderdduizend woorden lang op me vertrouwden.
Achteraf is alles een mooi verhaal. Achteraf zijn alle hindernissen die de held overwon sappige anekdotes geworden. Maar er zijn talloze momenten geweest waarop het mis had kunnen gaan, waarop ik had kunnen bezwijken onder mijn eigen ambities. Want wie verzint in Seizoen 3 van een serie (waarin achter elk geheim nog een geheim zit en daarachter een leugen en daarachter een waarheid die je niet wilt kennen, aldus Charles den Tex) een onbetrouwbaar perspectief van 1. Een hoofdrolspeler die dement is of niet en 2. een oplichter die doet alsof hij Rebound is.
Talloos waren de dagen van hunkering, waarop ik niet kon wachten om te beginnen én niet kon stoppen. Maar talloos ook de dagen van vrees, waarop ik door alle 3D schaakborden het spel niet meer kon zien, en het allemaal niks was en niks zou worden, zoals die ochtend dat mijn redacteur Harold de Croon mij complimenteerde dat hij Seizoen 3 ‘met afstand het beste van de drie’ vond, en ik ter plekke ging twijfelen aan de kwaliteit van Seizoen 1 en 2.
Tot slot
In april 2018, als ik samen met Anouk Reeskamp mijn onvolprezen bureauredacteur de laatste correcties doorneem, heb ik het gevoel dat Oz nog iets tegen Tyler wil zeggen als ze achter het huis in Amsterdam-Buitenveldert afscheid nemen (Seizoen 3 Hoofdstuk 5).
Maar wat dan? We houden contact? We bellen nog? Pas goed op? Alles wat ik overweeg klinkt te slap, te cliché, te gebabbel. Teruggrijpen op het ondiepe graf uit Seizoen 1? Terwijl hij de Harley keert, valt zijn oog op de pas gegraven kuil naast de schuur, de blootgelegde wortels van de taxus. Nah, te veel opgelegd melodrama.
Ik krijg het maar niet te pakken. Tot ik het antwoord ineens weet, laatste woorden die me ook nu nog kunnen emotioneren (want als schrijven telepathie is, zoals King zegt, dan is lezen tijdreizen).
En daar gaan ze. Oz kijkt ze na, moeder en dochter, pet en zonnebril op. Met dappere passen, zonder nog om te kijken, verdwijnen ze door de poort uit het zicht.
Hij slaat de wapentas om zijn schouders en start de Harley. Hij heeft het gevoel dat hij nog iets tegen haar had willen zeggen, maar het geronk van de motor weerkaatst oorverdovend tegen de gevels, en overstemt die laatste gedachte.
(WA, februari 2021)
Pers
Rebound in de pers
‘Willem Asman was al nooit vies van internationale intriges, maar in Enter trekt de thrillerauteur helemaal alle registers open. Enter is het geslaagde eerste deel van wat een trilogie onder de noemer Rebound gaat worden. Asman vertelt het razend spannende verhaal met vaart. Continu wordt de lezer op het verkeerde been gezet, de plotwendingen zijn niet van de lucht. De auteur werd al eens voor de Gouden Strop genomineerd. Met dit razend spannende verhaal komt de Gouden Strop dichtbij.’ – de Volkskrant, Rolf Bos
‘Een spiegelpaleis van intriges, leugens, halve en hele waarheden, waarin niets is wat het lijkt. Asman weeft een web van plotlijnen en schrijft in een tempo dat je af en toe naar adem doet happen, maar in een stijl en opzet die het bijna onmogelijk maken het boek aan de kant te leggen. Dit doet hij ook met een vleugje verfijnde humor. De hoofdstukken eindigen met verrassende cliffhangers, waardoor de spanning erin blijft. De plotwendingen zetten je steeds weer op het verkeerde been. Waar nodig neemt Asman gas terug om zaken uit te diepen. Trefzeker weet hij in enkele rake zinnen uitgebalanceerde karakters te schetsen en sferen op te roepen. Ronduit beklemmend is de eenzaamheid van de hoofdpersoon. Haar neurotische wantrouwen is diep invoelbaar en haar emotie grijpt je bij de keel. Willem Asman heeft met Enter – Rebound 1 een thriller van internationale allure geschreven die hongerig maakt naar meer.’ – Juryrapport BookSpot Gouden Strop
‘Veilig in een getuigenbeschermingsprogramma? Is ‘verdwijnen’ via REBOUND eigenlijk niet slimmer? Een spannende trilogie van Asman – een panklaar scenario voor een verslavende Netflix-serie. Ik kijk uit naar Exit.’ – Marian Husken, auteur van Deals en dodenlijstjes – Wie durft er nog te getuigen?
‘IJzingwekkend spannend.’ – Arthur Japin
‘GROOTS! De meer dan terechte winnaar van de Gouden Strop 2018, Enter, zou je onnederlands kunnen noemen. Maar wel helemaal Asman zoals we hem kennen (van Koninginnedag, Wondermans eindspel, Britannica en zijn verrassende debuut De Cassandra Paradox uit 2006). Dat is het eerste dat je te binnen schiet na het lezen van Enter. Asman pakt het weer groots aan: Enter is het eerste deel van een trilogie over REBOUND die in één jaar tijd is verschenen. Groots ook in de opzet van het verhaal. Dat web heeft Asman buitengewoon slim bedacht en uitermate geloofwaardig beschreven. In een tempo dat je af en toe naar adem laat happen, maar in een stijl en opzet die het bijna onmogelijk maken het boek aan de kant te leggen. De spanningsboog weet hij gemakkelijk op peil te houden, de cliffhangers zijn vaak verrassend en de plotwendingen zetten de lezer keer op keer op het verkeerde been. Enter is het zéér geslaagde eerste deel van een ambitieuze trilogie, en als Asman erin slaagt dit niveau te handhaven in de nog volgende delen, zou ook dat on-Nederlands te noemen zijn.’ – thrillerboek.nl, Jos van Cann
‘Razend spannend, levendige personages, veel actie. Willem Asman deinst niet terug voor een complex verhaal dat zich uitstrekt over meer landen.’ – Trouw
Asman weeft ‘een wereldwijd web van intriges waarin actie, spanning en sensatie de menselijke maat niet in de weg staan.’ – Het Parool, Algemeen Dagblad Magazine.
‘Een harde actiethriller, een uitstekend plot. Enter en Error zijn voortreffelijk geschreven, spannende boeken vol onverwachte wendingen en actie. Een veelheid aan personages en intriges maken dat de boeken blijven boeien tot de laatste bladzijde.’ – Nederlands Dagblad
‘Wat een verhaal mensen. Ontzettend spannend, vol verrassende plotwendingen. De karakters zijn levensecht en mede daardoor raak je als lezer direct betrokken bij de hoofdrolspeelster. Enter is het eerste deel van een trilogie. Dat is goed nieuws want dit boek is goed. Nee niet on-Nederlands goed, die uitdrukking bestaat niet meer, gewoon ontzettend, ontzettend goed!’ – Remco Houtepen, boekverkoper van het jaar, boekenman Wekker Wakker Radio 5
‘Asman bewijst met de Rebound-serie opnieuw dat hij tot de absolute top van de Nederlandstalige thrillerschrijvers behoort.’ – Elvin Post
‘Met Rebound heeft Asman de Nederlandse misdaadliteratuur en zijn lezers een enorme dienst bewezen.’ – Jos van Cann
‘Enter heeft veel elementen in zich die het tot een goede thriller maken: een geheime organisatie, veel onzekerheid, waarheid en leugen die elkaar snel afwisselen, flink portie wantrouwen, veel spanning en boeiende personages en tot slot de nodige plotverrassingen. Vanuit wisselende perspectieven komt het verhaal tot je. Dat maakt het geloofwaardig. Enter eindigt met een geweldige cliffhanger die de lezer reikhalzend doet uitzien naar het tweede deel.’ – boekenbloggenderwijs.nl
‘Asman maakt er een verhaal van dat je achter elkaar wilt uitlezen. Zijn grote kracht is zijn vermogen om levensechte karakters te schetsen. Telkens tovert Asman onverwachte plotwendingen uit zijn hoge hoed. Wie is wel te vertrouwen en wie niet?’ – Gooi- en Eemlander, Haarlems Dagblad, Leidsch Dagblad, Sonja de Jong
‘Enter is een thriller met internationale allure. Wij wachten met spanning op deel II en III.’ – Vrij Nederland
‘Heel fijne thriller. Gelukkig komen deel 2 en 3 al snel.’ – Broese boekverkopers
‘Enter is een heerlijke thriller. Asmans vaardige brein stopte de reis vol spannende gebeurtenissen, bijzondere wendingen en prettige puzzelstukjes. De verheugende verschijning van Error is in november.’ – hebban.nl, Remko Meddeler
‘Met zijn vorige titels liet Asman al zien dat hij tot de Nederlandse auteurs behoort die makkelijk de internationale concurrentie aankunnen en dat doet hij met Enter opnieuw. Asman hanteert een strakke schrijfstijl zonder overbodige uitweidingen. Enter is uitzonderlijk zorgvuldig geplot. Asman zorgt ervoor dat het tot in detail klopt. Niet alles wordt opgehelderd, maar de antwoorden op de losse eindjes zullen ongetwijfeld in deel twee en drie aan bod komen. Wat kan een jaar dan lang duren.’ – hebban.nl
‘Wat een heerlijke thriller met internationale allure!’ – Boekhandel Kramer & van Doorn:
‘Met o.a. De Cassandra Paradox en Wondermans eindspel bewees Willem Asman over een uitermate groot talent voor het schrijven van diverse soorten thrillers te beschikken. Hoewel Enter bol staat van de actie, is het duidelijk een introducerend deel, een opmaat naar de vervolgdelen, waar de intriges echt kunnen losbarsten. Maar wel een hele fijne aanloop. Asman schrijft boeiend over identiteitsverandering en het beschermingsprogramma wat hierbij gepaard gaat. Asman neemt goed de tijd om de REBOUND organisatie uiteen te zetten en doet dit in een korte, krachtige stijl. De verteltrant, de gedegen plotopbouw en de spionagegeheimen doen op sommige momenten denken aan de boeken van Charles den Tex, die met o.a. De macht van meneer Miller en Cel (zeer terecht) de landsgrenzen over is gegaan. Ook Willem Asman zou dit kunnen bereiken, want de REBOUND-serie neigt naar een internationale hit. Enter is in ieder geval een veelbelovend begin, dat doet watertanden naar meer.’ – thrillzone.nl
‘Indrukwekkend, de on–Nederlandse setting maakt dit boek. Spanning en intriges vieren hoogtij in Enter. Willem Asman heeft een vernieuwende schrijfstijl, hij schrijft het verhaal on-Nederlands. Je kunt je tijdens het lezen niet voorstellen dat dit een Nederlandse schrijver is. Door de beeldende beschrijving van de omgeving, de sfeer en de verhaallijn van het Rebound-systeem heeft het iets Amerikaans. Indrukwekkend sterk geschreven, alles lijkt te kloppen, de karakters zijn scherp en overtuigend neergezet. Langzaam maar zeker weet Asman je naar de plot toe te trekken, je zult niet iedereen zomaar vertrouwen, niet alle puzzelstukjes zullen in elkaar passen, hopelijk daarover meer in Error. Intriges, sterk neergezette karakters en de on-Nederlandse setting maken dit boek tot een pittige aanrader. Je zult niet teleurgesteld worden. Niet voor niets heeft Willem Asman een plek weten te bemachtigen op de Shortlist voor de Gouden strop. Zeer verdiend naar mijn mening.’ – bol.com Lees Magazine
‘Een intelligente thriller die aan het denken zet over getuigenbeschermingsprogramma’s. Zijn alle liquidaties in de onderwereld echt? Of zijn er meer criminelen (popsterren, miljonairs etc.) een nieuw leven begonnen dan we denken? Enter is een aanrader voor liefhebbers van bijvoorbeeld de boeken van Charles den Tex.’ – Boekhandel Jaspers Badhoevedorp
‘De Rebound serie is misschien wel het beste dat de laatste tien jaar in het Nederlandse thrillergenre verschenen is.’ – Daan van ‘t Westeinde
‘Enter is de beste Nederlandstalige thriller van het jaar. Na eerdere nominaties wint Willem Asman eindelijk de prijs voor de beste thriller.’ – de Volkskrant, Iñaki Oñorbe Genovesi
‘Veel verrassingen in tweede deel van Rebound-trilogie. Vanaf de eerste zin zet Willem Asman er de vaart in met deel twee van zijn Rebound-trilogie. Het is knap hoe Asman de talloze verhaallijnen helder aan elkaar weet te knopen. En telkens komt hij weer met een andere verrassing.’ – Gooi- en Eemlander, Haarlems Dagblad, Leidsch Dagblad, Sonja de Jong
‘Na het spannende Enter meteen begonnen in Error, deel 2. En weer gelijk gegrepen door het verhaal. Kan niet wachten op deel 3!’ – Boekhandel Veenendaal, Amersfoort, Mabel van Zijl
‘Error is nog beter dan Enter, zeker omdat er dieper wordt ingegaan op wat de organisatie Rebound nu eigenlijk is. Tyler, de eventuele nieuwste ringdrager, en haar dochtertje Charlie komen weer aan bod en we horen meer over hoe Gar bij de organisatie is gekomen. Het verhaal over Alain Toussaint, voormalig moordenaar, wordt goed in het boek verweven. Al deze verhaallijnen lopen door elkaar en toch horen ze bij elkaar. Willem Asman heeft met Error een spannend boek afgeleverd en het boek zit goed in elkaar. De hoofdstukken zijn niet te lang en goed onderverdeeld over de hoofdpersonen. Ook in Rebound 2 zit een voorstukje van het laatste deel van Rebound en na dit te hebben gelezen, kan ik niets anders zeggen dan dat ik benieuwd ben naar EXIT!’ – thrillersandmore.nl
‘Asman schrijft in een moordend tempo, waarbij niets is wat het lijkt. Een nadeel: je moet voorkennis hebben van deel 1 om alles te kunnen begrijpen. En deel 3 zal nodig zijn om alle puzzelstukjes op hun juiste plaats te krijgen.’ – Vrij Nederland
‘Dat de trilogie Rebound ongewoon goed is, werd nog eens benadrukt door de toekenning van de Gouden Strop 2018 voor deel 1: Enter. Met deel 3 bevestigt Willem Asman de hoge kwaliteit niet alleen, maar overtreft haar zelfs. Exit dendert als een achtbaan door, vol onverwachte loopings en adembenemende wendingen en weet tot de laatste bladzijden te verrassen. Op superieure wijze weet Asman zijn lezers mee te slepen. Op volkomen overtuigende wijze brengt Asman alle verhaallijnen samen. Dit is hogeschool-thrillerschrijven.’ – Gooi- en Eemlander, Leidsch Dagblad, IJmuider Courant, Sonja de Jong
‘Asman sluit de trilogie geheel in stijl en met een passend einde af. Een flitsende stijl, de nodige plotwendingen en vaart. Nadeel is dat om Exit op waarde te schatten, je beter eerst de twee eerdere delen kunt lezen. Verder enkel hulde.’ – Vrij Nederland, Jos van Cann
‘Rebound is uniek in zijn ambitie. Een originele, spannende serie, drie fonkelnieuwe, niet weg te leggen thrillers van internationaal niveau, uit te geven in één jaar. In juni 2018 verschijnt alweer het derde en laatste deel en ik kan u zeggen: het is Asman gelukt, hij maakt de verwachtingen volledig waar. Een fenomenale productie van fenomenale kwaliteit. In Rebound 3: Exit komt alles wat in deel 1 en 2 is opgebouwd bij elkaar in een razendspannende apotheose.’ – Harold de Croon, redacteur Ambo | Anthos
‘Eindelijk de ontknoping van deze geweldige serie. De Rebound-trilogie is een must voor thrillerlezers!’ – Boekhandel Veenendaal, Amersfoort, Mabel van Zijl
‘Exit, het laatste deel van de vijfsterrentrilogie over het onwaarschijnlijk geloofwaardige REBOUND.’ – Remko Meddeler